OnLog As tilbyr skreddersydde løsninger for nettbutikkene – alt kan løses remote, uten noen form for kontakt
Da Garnius måtte snu om på driften grunnet koronaviruset, var det helt ideelt å ha OnLog As som leverandør av sitt lagersystem.
– Med dem får vi skreddersydde løsninger, og da kan vi gå for gull med en gang, sier daglig leder Raymond Østrem.
Garnius er landets største nettbutikk på garn, og ble startet opp 1.1.2016. Egmont er nå majoritetseier.
– Nå under situasjonen med koronaviruset, har vi faktisk hatt mer å gjøre enn noen gang, sier Raymond Østrem, daglig leder av nettbutikken. Netthandel er i vinden som aldri før. Østrem sier at Garnius følger tiden og tilpasser seg kundenes ønsker, blant annet ved å opprette flere alternativer for forsendelse, slik at kundene slipper å fysisk gå ut for å hente pakken sin.
OnLog As er leverandør av lagersystemet som Garnius benytter til å optimalisere lagerrutine og for å få effektive og tidsbesparende leveranser av pakker til kundene sine. Lagersystemet er tett integrert med nettbutikken, www.garnius.no.
– Dette gjør hverdagen enklere å håndtere, da data flyter sømløst mellom systemene, sier Østrem.
– Vi er i en sterk vekstfase hvor behovene endrer seg raskt. Det var derfor essensielt for oss å ha en samarbeidspartner som kunne snu seg fort og forstod faget, legger han til.
Da koronakrisen inntraff, dukket det selvsagt opp nye utfordringer. Garnius ble, som de fleste andre bedrifter, nødt til å snu seg rundt for å håndtere den nye situasjonen.
– Det ble veldig viktig å få på plass en god «hjem på døren»-tjeneste for kundene våre. Sammen med vår netthandel-leverandør fikk OnLog denne tjenesten raskt på plass, til glede for våre kunder, sier Østrem. OnLogs løsninger har hatt stor betydning for Garnius.
– Uten dem hadde vi måttet tilpasset oss andre systemer. Med OnLog får vi skreddersydde løsninger som er tilpasset oss, sier Østrem.
– Fortell litt om hvordan dere har effektivisert lageret?
– Vi har hatt en 3x effektivisering på lageret takket være stemmeplukk. Nå er vi også i gang med KPI-rapporteringer i systemet. Dette gjør at det går fra å være et logistikksystem til også å være et styringsverktøy, med tanke på økonomirapportering og markedsføring.
OnLog ble startet opp våren 2018, med fokus rettet mot netthandel. Selskapet merker dette med at netthandel, med hjemlevering, utgjør en stadig større del av folks kjøpekraft. – Det første året gikk med til å utvikle en skybasert logistikkløsning med datautveksling mot de ledende netthandel-plattformene, forteller Jarle Hotvedt, daglig leder i OnLog. I dag har de integrasjon mot alle de største nettbutikk-plattformene, og leverer lagersystem både til 3PL-lager og rene nettbutikk-lagre.
OnLog As tilbyr å hjelpe nettbutikker som i disse dager sliter med å holde oversikt over varelager og få sendt riktige varer til riktig tid, til sine nye kunder. OnLog har derfor utviklet en smartere, enklere og mer kostnadsbesparende løsning til bruk for mindre selskap, med alle grunnleggende funksjoner. – Skal man lykkes med netthandel, er logistikk avgjørende for suksess. Valg av plattform og partner kan begrense vekstmulighetene man har, sier Hotvedt. OnLog As har derfor laget en light-versjon av DreamWare, DreamWareGO , som passer for små nettbutikker og andre som vil starte med en logistikkløsning uten å binde opp mye kapital i en WMS løsning. – Løsningen er ferdig integrert med de vanligste nettbutikk-plattformene samt enkelte regnskapssystemer og kan enkelt skaleres opp etter hvert som bedriften vokser eller får andre behov, sier Hotvedt.